Dietgodis 2

Kost och tillskott / Permalink / 1
Alltsååå.... ♥ Jag har hittat mitt nya godis.
 
VILKEN skillnad det är på turkisk yoghurt och kvarg i smak. Det är två helt skillda världar. Yoghurtens smak är så len och krämigt fin jämfört med kvargens beska sträva kattunga. Haha. Och egentligen så är det inte supermycket som skiljer dem bägge åt rent innehållsmässigt. Eller prismässigt för den delen heller. Plus att man kan köpa smarta hinkförpackningar istället för det klibbiga papperslocket på ica basics kvarg. 
 
Såklart är det ju proteinet som gör skillnaden. MEN; Enda gången jag äter kvarg är när jag ska blanda ut den med just proteinpulver så de där 4 grammen känns inte värt när det skiljer så fruktansvärt mycket i smaken. Annars kan man ju om man orkar, köra 50/50 kvarg-yoghurt, vilket jag testade i morse och funkade lika bra det. 

 

KVARG
energivärde: 550 kj / 140 kcal
protein: 9,5 g
kolhydrater: 4 g
fett: 10 g
natrium: 0,04 g

GREKISK YOGURT
Energi: 557 kj / 134 kcal
Protein: 5,2 g
Kolhydrater: 5,8 g
Fett: 10 g

TURKISK YOGURT
Energi: 528 kj / 129 kcal
Protein: 4,2 g
Kolhydrater: 5,1 g
Fett: 10 g

 

Nu är alla ovan produkter helrodukter. Finns även turkisk yoghurt Light som innehåler 3,5 % fett istället. 

Ikväll skall jag testa att göra glass på yoghurt, frusna hallon, Fun Light och lite prottepulver. 

 

FREDAGSMYS!

Tunga ben och god mat

Löpning / Permalink / 1
Gårdagen var perfekion. Nääää. Haha. I teorin åtminstonde. Fick barnpassning så jag kunde ut och springa en halvmil. Kom 3 km. Aldrig någonsin har benen känts sååå tunga och stumma. Blev helt paff. Men så är det också första gången(?) jag beger mig ut sedan dietstart, så dels är det ett tag sedan och dels går jag på betydligt mindre bränsle än vad jag är van vid. 
 
Ehhe...
 
Men maten var perfekt när jag kom hem ; EN blodig oxe, sötpommes, tzatziki och bönsallad med feta ♥
 
 

Dietmående

/ Permalink / 4
Idag är första dagen denna vecka som allt känns som vanligt igen. Det har varit lite tufft med dieten. Det har gått. Men jag har känt mig orkeslös och lite deppig (Jag har inget kvaaar. Vem har tagit min glädjechoklaaad?-typ. haha. Tyckt synd om mig själv.) 
 
Största utmaningen var absolut nu när dottern kom hem och jag storhandlat hem. Däri även bröd, risifrutti och annat som jag faktiskt tycker hon skall få äta men som är helt tabu för mig. Igår fick jag mitt första (enda!) återfall. Det var förvisso ett milt sådant, men jag tryckte en risifrutti och två restpannkakor med huvudet i kylskåpet(!!?). Detta tog två sekunder och även fast jag var medveten om att det blir heltokigt så gjorde jag det. Tyckte at jag fick "betala" genom att helt enkelt träna bort de extra kalorierna på kvällen sedan. Så ska det inte vara. En diet skall inte gå ut på relapses och ångest över desse och tvingade träningsmoment. Det ska inte gå mig åt huvudet.
 
Det gäller ju att hitta balans. Balans balans balans. Så som jag äter nu är egentligen inget extraordinärt, utan jag försöker hålla mig undan skiten helt enkelt. 
 
 
Men så är jag också nybörjare på detta. Det här med kosten har varit min absolut svåraste del i flera flera år och jag tycker verkligen att det går ÖVER all förväntan. Det har varit kakor och choklad dagligen i mitt schema så länge jag kan minnas. Jag är nu på nionde dagen där jag nästan helt lyckats hålla mig från sockret och halvfabrikatet. Im proud and im keeping my head up high! Idag var jag in i en godisaffär och kom ut med en ramlösa. Det hade inte hänt för en månad sedan kan jag berätta. Haha. Jag SKA bannemig nå 85 kg. Så är det bara. 
 
Keep on going...♥
 
Till top