Första passet som "Vardagsrums-PT"

Inspiration, Kost och tillskott / Permalink / 1
Min älskade mor frågade mig om jag kunde hjälpa henne med upplägg av kost och träning, och självklart kan jag det. 
 
Jag bad henne skriva matdagbok en vanlig dag för att se var det felar. Och mamma har precis som jag jort förr ersatt stora delar av kosten med godis. Det var inte mycket riktig mat och väldigt mycket socker som fick agera substitut när hennes energi dippade.
 
Det första hon behöver göra är att äta bättre. Äta bättre. Inte mindre. Bort med allt halvfabrikat och in med rena råvaror. Ut med sockret och in med regelbundna mattider. Skalman och hans klocka fick agera motivation här. :)
 
 
Träningen är egentligen den "lätta delen" när man behöver göra en förändring. Och här poängterade jag för mor att hon inte skall träna för mycket. Hennes nya liv skall vara just det- hennes nya liv. Hennes livsstil. Inte en diet. Hon skall hålla en plan som är hållbar resten av livet. Inte för två veckor. 
2-3 ordentliga pass i veckan utöver lunchpromenader som hon får ta hur mycket eller hur lite hon vill. Kosten är baserad på att tappa ett halvt kilo i veckan. Vill hon ha ett snabbare resultat får hon helt enkelt röra sig mer. Men inte fler pass än att hon mäktar med. Och inte rubba kosten. Den skall sitta som berget. 
 
Jag tänker inte gå in på mer detaljer här eftersom alla är så olika och alla har olika mål som behövs justeras därefter. Men ett fel som jag tror många gör är att man gärna vill bygga Rom på en dag. Man kan INTE gör allt på samma gång. Det tar stopp snabbare än man vet ordet av. Det är inte hållbart att bara äta kvarg och ägg o träna alla dagar i veckan. 
 
Babysteps. ♥
 
Jag kommer uppdatera om hennes framgångar, men jag kan säga att redan på vårt första pass i vardagsrummet i Onsdags så blev jag grymt imponerad över hur mycket hon faktiskt orkade. Och det tror jag hon blev själv också. Man kan så mycket mer än huvudet tror. 
 
Vi hejjar på mamma tillsammans! 
 
 
We do this journey together. 
 
#1 - - Elin:

Är du utbildad PT? Eller använder du dig av egen erfarenhet?

Svar: Nej inte utbildad, utan detta beslut är taget efter att så pass många bekanta ändå kommer och rådfrågar så nu delar jag helt enkelt med mig av mina erfarenheter men med >STOR betoning på att jag saknar utbildning och absolut inte kan uttala mig kring tex skador osv. Så de är de medvetna om. :)
Diana

Till top