Vilodag och Cheatmeal - Glutenfri Pizza

Recept / Glutenfritt, glutenfri pizza, pizza, pizza utan mjöl, recept / Permalink / 0
Efter gårdagens tvårimmarsträning och även en fullspäckad vecka tar jag idag en välförtjänt vilodag och äter pizza. 
 
Jag testade att baka glutenfri variant till söndagshänget och den smakade överrasskande bra! 
 
Väldigt enkel botten som inte behöver jäsa, utan förbakas i ugnen istället. Och det bästa av allt: Inget vete så långt ögat kan nå! 
 
Du behöver:

2 ägg
2 msk vatten
1,5 dl mandelmjöl
2 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 msk smulad oregano och/eller basilika
1/4 tsk salt

Krossad tomat
Tomatpuré
Salt, peppar, pressad vitlök

Valfri topping

Vispa ägg fluffigt i några minuter, tillsätt vatten och blanda.
Blanda de torra ingredienserna i en separat skål, häll sedan i detta i äggsmeten och rör runt.
Låt svälla i 5 min. Märker du att degen känns torr så tillsätt lite vatten.
Klicka ut degklumpen till två pizzabottnar med en slickepott på bakplåtspapper.

Grädda i 200 grader i ca 7 minuter.
Ta ut pizzabottnen och sänk temperaturen till 175, ta därefter tomatsås på botten, jag gjorde min egen genom att koka krossade tomater med salt, peppar, vitlök och lite tomatpuré.
Toppa med valfria tillbehör ch grädda i 175 ca 10 min.

Strö oregano över innan servering. ;) 

 Smaklig spis!:)
Till top