Att välja Gym - Nu är det dags

Diana tycker / Actic, Bromölla Spinning, Fitness24, Friskis&Svettis, Friskvårdshuset, Näsum gym, Open Gym / Permalink / 3
FAVORIT I REPRIS. Nu uppdaterad:D
 
Sedan jag började träna har jag provat på en del anläggningar och kan väl egentligen säga att jag kommit underfund med att jag trivs bäst i ett "smutsigare" skrotgym med mindre prestige och förväntningar på klädsel och desto högre fokus på att hjälpa varanda med orsaken till varför man är där; Att träna och bygga muskler.
För X-antal år sedan testade jag på Open Gym i Bromölla och Sölvesborg. Jag säger bara; Tack, men nej tack. Svindyr månadskostnad (ca 4-500?) och alldeles för små lokaler i Bromölla. Gruppträning endast möjlig i Sölvesborg. Tyvärr ganska otrevlig personal. Plus för fina och nya maskiner för de mesta muskelgrupperna.
Bvetyg: ++
 
Bromölla Spinning erbjuder ett litet och familjärt gym som vunnit på sin charm, trevliga personal och billiga priser. Men i takt med att priserna steg och utbudet på gymet stod still letade jag mig vidare. Idag kostar gymet 299 kr(!) för en månad och då måste man betala ytterligare 80kr/gång eller 550kr/10ggr när man vill gå på gruppträningarna. Däremot är det ingen bindningstid på gymet vilket är jättebra!
 
Gruppträningarna är bra. Riktigt bra. Boxen, skivstången och cirkelträningen har vunnit mitt hjärta- men gymet är väldigt litet och malplacerat i källaren med dunkelt ljus. Maskinerna står på varandra och är det fler än 5 personer på plats känns det som att man snubblar/står och väntar sig igenom tiden man avsatt till träning. Tyvärr är också öppettiderna skrämmande dåliga. Stängt på Lördagar, öppet till 18 på Fredagar osv...Inte direkt anpassat efter den arbetande individen.
Betyg: +++
 
 
I Kristianstad finns Fitness 24 på två ställen. Öppet dygnet runt. Med en månadskostnad på 199kr i månaden utan bindning får man tillgång till alla deras gym i Sverige där man på plus-anläggningarna även får gå på passen för detta pris! (Närmsta i Hässleholm) Verkar helt sanslöst bra. 
 
Betyg: Kan inte uttala mig än, men verkar väldigt lovande med stora ljusa och fräscha lokaler. Jag tror på detta!:)
 
 
 
 
Via ICA-kortet fick jag möjlighet att testa Actic. Samma upplägg; Tillgång till både anläggning i Kristianstad och Hässleholm med gym och gruppträning, men något sämre öppettider även här. Dyrare priser likaså med 289kr/månaden + en medlemsavgift på 350kr om året.
 
Trots en ganska malplacerad PT så upplevde jag ändå gymet som riktigt fräscht och stort med en bra avdelning för stretching och crossfit-övningar. Tyvärr fick jag aldrig chans att testa gruppträningarna eller friviktsutrymmet, vilket gör att jag inte kan bedöma detta helt rättvist, men väldigt nöjd med den stora gymavdelningen. Helt klart.
 
Betyg: +++ (Avdrag för priset)
 
 
Näsum Gym är så anonymt att jag inte ens hittar en logga. Haha.
Jag älskar denna dunkla lilla källare alltså. Här är man allt som oftast ensam. Vikterna är välanvända och väggarna skriker om en historia av välbyggda kroppar som skapats där. Heidi Vourula började sin karriär nere i denna källare och vet en och annan till snygging som gärna drar sig dit.
 
Ett enkelt skrotgym med allt man behöver för att bygga muskler. Två-tre konditionsmaskiner står och dammar i ett hörn, men sällan ligger fokus där. Istället hjälps man åt att bi bättre och starkare med vikter av ---karaktär. Oavsett om du är tjej, kille, man eller mus. Jag älskar detta.
 
Priset ligger på 900 spänn för ett helt år och du får egen nyckel och därmed fri axcess dygnet runt. MEN; Det ligger också i Näsum. Helt avvikande från min dagliga cirkulation.

Betyg: ++++ (Enda avdraget jag kan komma på är att det borde vara närmre mig och gärna erbjuda en yta för stretch och fria övningar)
 
Friskis o Svettis. Det här var riktigt bra.
Fick verkligen chans att testa på allt under deras öppet hus och passen, cirkelgymet, syngryn och gymet är över all förväntan.
 
Öppna fria ytor med plats för egna övningar, alla nymodigheter som TRX och Syngry. Bra med plats, bra ytor, bra uppdelning. Mycket personal osv osv...
 
Och trots att priset på 225kr/månaden är väldigt överkomligt så måste man tycärr betala hela årskostnaden direkt, vilket tyvärr ofta blir för hård smäll att ta. Inget för mig.
Betyg: ++++ (Avdrag för kostnadsupplägget. Annars fullpott)
 
 
Friskvårdshuset (Tivolibadet) i Kristianstad erbjuder gym och pass i samma anläggning som badhuset. I månadskostnaden ingår allting.
 
Jag fick tyvärr ingen större aha-upplevelse härifrån trots att jag besökt det ganska intensivt under min fria månad som jag vann i en tävling. Jag ogillar att omklädningsrumet är delat med badbesökarna då det blir blött och ofräscht. Jag ogillade gruppträningen som inte uppnådde mina förväntningar och jag har väldigt svårt för människorna som dras hit. Det verkar som om kläder, smink och yttre attribut är viktigare än själva träningen i många fall och där liksom fallerar allt för mig.
 
Priset är hutlöst. 315kr/månaden utöver deras medlemsavgift på 400kr. :/ 
Positivt är dock att de har  väldigt trevlig och kunnig personal.
Betyg: ++
 
Så nu står jag här och ska bestämma mig... Jag hade nästan bestämt mig för Friskis när jag gick in och såg att årskostnaden måste betalas direkt och jag totalvände. Vad blir det då? *trumvirvel* :
 
Näsum?
 
Och om (förmodligen när) jag skulle få jobb i Kristianstad igen så blir det mest troligt Fitness 24. haha. den enda anläggning jag inte testat än. Jag triggas nog av nya miljöer och människor tror jag och då känns det skönt att inte ha bindning ifall man blir rastlös igen.  
#1 - - eriika:

TACK! :) hänget har jag hemsk lite hopp för ;P men putet är jag absolut taggad på att förminska! och kanske få tillbaka mina lår, haha, det är på magen och låren all envist fläsk satt sej :P all pepp ger mej sån energii och egen pepp på att det faktiskt går! tacktacktack för det :D

#2 - - Alex:

Tur du inte tränar där jag bor. Med pass och till gång på gymmet går på 299 kr i månaden.

#3 - - Frida Matsdotter:

Hoppas du hittar ett gym du trivs i, det är så viktigt att man känner sig hemma =)

Till top