RECEPT- Kvargbröd & laxburgare

Recept, Tips & Tummen Upp! / kvargbröd, kvargbullar, laxbiffar, laxburgare / Permalink / 1
 Igår hade vi en riktig bak- och lagatmatkväll. Sambon bakade bröd...
1 portion - 4 st
 
250 gr kvarg
60 gr havregryn
15 gr proteinpulver
1 tsk bakulver 
Valfria frön/kärnor att strö över med 
 
Blanda allt i en skål och klicka ut på bakplåtspapper och in i ugnen ca 20 minuter 175 grader för ljusa bullar såsom bild eller 16 minuter på 200 grader för mörkare rostning. (Detta recept är ärligt snott från MuskelMadde)
 
Ett riktigt riktigt mättande bröd utan mjöl som jag stod mig på i flera timmar. Matigt och gott (Men jag personligen gillade inte det när det var varmt. Mycket godare då de svlanat) Fem tummar upp! 
 
 
Samtidigt gjorde jag laxburgare/laxbiffar som är en gammal klassiker hos mig. 
 
Jag brukar bara mosa sönder 4 laxfiléer (går såklart bra med vilken fisk som helst) i en bunke och tillaga dem precis som vanliga biffar. En äggula, lite salt, peppar, citronpeppar, dill och spenat. Gott att variera med currypasta. Bind biffarna med lite ströbröd, forma i handen och pressa ut överflödig vätska - stek på svag värme några minuter. Servera med sallad, ris och keso. Lättlagat och supergott! 
#1 - - Susanna Maria J:

Gott!

Till top