PT-klientel

Diana PT / Permalink / 0
Jag har ju haft några hobby-PT-kunder här under året. Eftersom jag inte har någon utbildning, mer än den goda erfarenhetens vikt och det jag själv lärt mig genom teori och praktik har jag varit noga med att uttala mig om att jag inte har kompetens eller befogenhet till att göra plan kring skador/sjukdomar. Med det sagt har jag ändå några klienter som envisats med att ha min hjälp. Och visst har det fungerat. 
 
Jag presenterar här stolt min käre mor. 
 
Mamma kom till mig på eget initiativ och ville vända sin livsstil. Hon åt medicin för högt blodtryck, var orkeslös och överviktig. När vi tillsammans analyserat hennes matdagbok stod det klart varför. Hon fick inte i sig någon näring. Trots övervikten så åt hon mycket näringsfattig (skräp)mat med mycket mycket socker och snabba kolhydrater. 
 
Jag gjorde upp en plan där hon fick äta MERän hon tidigare åt. Men med betydligt bättre näringskällor och . Och ett oftare matintag. Regelbundhet för blodsockret var viktigt för henne. Planen inkluderade två-tre träningspass i veckan räknade på att hon skulle tappa ett halvt kilo i veckan vilket hon tyckte var alldeles för lite, men jag försäkrade henne om att detta kommer bli bra. Det är hennes livsstil som skall förändras. Av mig får hon ingen diet eller quickfix utan något som skall vara hållbart och lätt att hålla livet ut. När hon väl förstod och accepterade detta trillade centrimetrarna av henne. Hon blev starkare och piggare och strävade hela tiden efter nya sätt att applicera det nya tänket. Aldrig har jag sett min mor så sprudlande och full av ernergi. Den största märkbara skillnaden (förutom det fyiska) är henens inställning till just mat och träning som så tydligt märks att hon applicerat. 

Jag är stolt över att ha pekat henne i rätt riktning. 
 
 
Min andra klient heter Alexandra och kom till mig med helt annan problembild och ett helt annat mål.
 
Alexandra hade stora bekymmer med sin axel som resultat av många års arbetande som personlig assistent med tunga lyft. Förutom skadan i axeln ville hon väldigt gärna gå upp i vikt, få bättre hållning och mer muskulatur i axlar/armar samt bak. 
 
Efter genomgång av Alexandras matdagbok stod det klart att hon åt alldeles alldeles för lite mat. För vilken människa som helst men speciellt för henne som lever ett väldigt hektiskt liv med två småbarn, djur och jobb. En kopp kaffe och en macka tidigt på morgonen följt av en sen middag var det enda hon fick i sig(!). Hon prioriterade inte sig själv helt enkelt. Jag räknade på hennes kaloribehov och gjorde upp en plan för att öka något hekto i veckan, men med fokus på att vi ökar i muskelmassa och inte i fett. Därav behövdes träningen och det var där vi lade fokus. 
 
Alexandra hade aldrig varit på ett gym och visste verkligen inte var hon skulle börja. Jag lärde henne styrketräningens grunder och gjorde upp ett träningschema helt uteslutande konditionsträning. Efter bara tre månader med bättre proteinrik (och mer) kost, lite kosttillskott och en ny rutin kring träning visade hon stolt upp en styrka och en helt annan kropp än när hon kom till mig från start. Smärtan i axeln var borta (!), hon gick med huvudet högt, hennes axlar hade dragit sig tillbaka till den plats där de hör hemma och rumpan hade fått sig ett ordentligt lyft. Men framförallt hade hon lärt sig att prioritera sig själv när det gäller att äta rätt och avsätta tid för sin egen hälsa.  ♥ Jag är mycket stolt över henne som verkligen lyssnade på allting jag sade och fick ett mycket fint resultat därefter. 
 
 
Utöver dessa två guldklimpar har jag även hjälpt några andra som är "in process" och vi väntar spänt på hur även dem skall applicera det nya tänket i sina liv. Det som är VIKTIGT att tänka på när man ser detta är att det är DEM som gjort jobbet. Jag må ha hjälpt till med en plan och riktlinje, men det  är fortfarande en själv som måste vilja. Som måste vilja lyssna, lära och anamma. Annars fungerar det aldrig. Och det kommer ta tid. Låt det ta tid. 
 
 
 Vill även du ha hjälp med riktlinjer? Med kost- och/eller träningsupplägg?
Hör av dig på [email protected] för mer info och (humana!) priser. 
Till top