Om att inte ge upp

Före- & Efter, Inspiration, Kost och tillskott / Kost, Procent, Resultat / Permalink / 4
 
BOOM. Käftsmäll. "Din muskelökning är inbillning"
 
Fick procentresultaten av vägningen i Måndags. Och det här var inte roligt... Siffrorna går på rätt håll, men jag hade förväntat mig betydligt bättre resultat. Av ett års löpning och ett halvårs styrketräning har jag alltså inte ens minskt 4 procent i fett eller ökat två procent i muskler. 
 
Jag skall vara ärlig och säga att detta nästan golvade mig... Musten gick helt ur mig och jag har i veckan gjort precis fel saker; Tyckt synd om mig. Och ätit tårta. Hahaha. Fler som känner igen sig? - räck upp en hand! 
 
Men vet ni vad? Jag tänker inte ge upp. Varför skulle jag? Vad finns det för alternativ? Att försoffas och äta- och må skit? Sluta göra det jag funnit är så roligt? Nej. 
Av detta kan vi konstatera och fokusera på två saker;
 
1. Svälj besvikelsen och fokusera på rätt saker.
Det går på rätt håll. Det behöver inte gå snabbt. Detta är ingen diet eller x-veckors träningsprogram. Det är för livet. Detta är mitt liv. Jag vill må bra. Såklart tänker jag fortsätta. Jag har fortfarande format om hela kroppen och tappat totalt 30 cm på sina håll. - tack vare att jag börjat träna. På ett år. Det är bra. Punkt.
 
2. Kosten är SJUKT viktig. 
Jag vet med mig att jag slarvat med kosten. Eller egentligen inte slarvat- jag har inte gjort några större förändringar med den. Vilket såklart utelämnar de resultat jag kanske hoppats på. Hade jag varit lika duktig på att välja rätt sorts kalorier och planera min mat under detta året är jag säker på att siffrorna sett helt annorlunda ut. Och jag, min mage och min hy hade förmodligen kunnat må ännu bättre. 
 
Därför mina vänner kommer största fokuset för mig (som jag faktiskt nyligen påbörjat) att ligga på just maten. 

-Ät rätt mat vid måltider. - Vilket jag redan är ganksa bra på.
 
-Planera maten och främst mellanmålen! -Här behöver jag verkligen bli bättre. Det är när jag inte ätit mellanmål främst på eftermiddagen som handen söker sig till närmsta bakelse/Snickers. Om jag förekommer sötsuget med en shake eller ägg och;
 
-Ställer mig frågan till dig själv: Vill jag äta detta? Är det värt det? [En fråga Malin tipsade mig om] varje gång det bjuds på fika -Då blir det här finemang. 
 
 Så. Nu har vi fastställt detta. Milstolpe. Morot. Nu kör fortsätter vi! 
#1 - - malin:

rätt tänkt.

och det är så, det TAR TID. det måste få ta tid för att hålla sig o bli långsiktigt. o vet inte vart folk fått uppfattningen att man bygger muskler bara av att lyfta en vikt. INTE dig medräknat, men allmänt så är de ju tyvärr så att många tjejer tror att bara de visar sig på gymmet blir de stoooora. vilket skämt, va+ helst när man själv vet vilket jobb de krävs för att förändra muskelprocent osv, dessutom är de imponerande när det händer, inget man ska vara rädd för alls, tycker jag.

men det är bra att det finns tydliga bevis på att det ligger GRYMT hårt jobb, motivation och fokus för att ex. bygga muskler och forma om kroppen. och det är så det är. fortsätt som du gjort så kommer framstegen i den takt dom är redo att komma. kram

Svar: Ja det där är verkligen konstigt... Man blir ingen hulk av att träna styrka en månad. ;) Men ja- precis som du säger. Imponerande och sjukt häftigt när man med blotta ögat kan hitta förändringar och nya linjer på kroppen!
Tack för dina peppande ord jämt. :D
Diana

#2 - - Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo:

Jag känner igen mig! Denna vecka när barnen är sjuka IGEN så har jag struntat i träning och istället proppar kroppen full med kolhydrater, samma jäkla dåliga samvete varje kväll.

Svar: Det där är så lätt hänt att man tänker "kan jag inte träna kan jag lika gärna..." Men det blir ju så fel. Det är egentligen då fokus på maten borde vara ännu mer. Men oavsett- Med dåligt samvete kommer man ingenstans. Låt dig ha en "dålig" dag och gör det bästa av morgondagen istället. Försök inte heller kompensera för det som varit utan gör varje dag så bra som just den dagen kan bli. :)
Diana

#3 - - Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo:

Ja jag vet, men konstigt nog så känns de liksom som att sköter man inte maten så kan man inte träna, eller tvärtom. Det går liksom hand i hand lite måste jag säga. Men nu har jag tänkt komma iväg till gymmet igen i helgen, och då hoppas jag maten kommer på köpet. Bra jobbat med resultaten btw, du är ju gör fin!

Svar: TACK fina du. Jag hejjar på dig! Och jag förstår hur du tänker. Jag är likadan många ggr tyvärr... och det är ju tur att det ena gärna ger det andra iaf;)
Diana

#4 - - Annemie:

Visst önskar man att det går fortare med resultaten (även om jag tycker du har fått väldigt bra redan) och jag förstår din besvikelse när det inte hänt mer som du önskat. MEN det går på rätt håll och allt som går i rätt riktning är ju superbra, även om det kanske tar lite längre tid. Men som du säger, det är ju ingen tävling det handlar om. Det handlar om ditt liv, att må bra och hitta en livsstil som passar och fungerar för just dig. Det kan ta tid, inget man gör bara så där. Och du har ju också svaren på varför du inte fått "bättre" resultat. Bara fortsätt kämpa så kommer du komma dit du vill :)

Härlig blogg du har, precis det jag vill läsa om :)

Svar: TACK så mycket och välkommen in! :D Kul att du säger hej:)
Visst måste det få ta tid. Det är ju för livet vi tränar;)
Diana

Till top